Taxi kopen of leasen in 2020 en de BPM

Vanaf 1 januari 2020 kan de BPM voor taxi’s niet meer worden teruggevraagd. Kort gezegd komt dit erop neer dat (ZZP-) taxibedrijven vanaf dat moment zelf de BPM moeten betalen, wat veel extra kosten met zich mee zal brengen. In dit artikel gaan we in op de nieuwe regeling en de gevolgen die deze heeft voor taxibedrijven.

Een belangrijk effect van de nieuwe situatie is dat auto’s met een lage CO2-uitstoot ineens veel interessanter worden als taxi. Ook hoe dit precies zit lees je hieronder en we geven je direct wat auto-tips voor het leasen van een auto met lage BPM. Laten we echter eerst eens kijken wat BPM precies is, en hoe die berekend wordt.

Wat is BPM?

BPM staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen. Dit is een eenmalige heffing die je betaalt bij de aanschaf van een nieuw voertuig of wanneer je een voertuig uit een ander land importeert. Deze belasting geldt voor auto’s, motoren en bestelwagens. Occasions zijn vrijgesteld van BPM, omdat deze al door de eerste eigenaar is betaald.

Hoe wordt de BPM berekend?

Bij een auto wordt de BPM berekend aan de hand van de CO2-uitstoot van de auto per kilometer en het soort aandrijflijn (benzine, diesel, plug-in-hybride). Daarbij geldt dat hoe meer CO2 de auto uitstoot per kilometer, hoe hoger het BPM-tarief. Bij deze berekening wordt uitgegaan van onderstaande tabel. Hierin is per soort aandrijflijn aangegeven hoeveel je moet betalen per gram CO2 per kilometer. Omdat elektrische auto’s geen CO2 uitstoten, zijn deze vrijgesteld van BPM.

Een belangrijk punt bij het bepalen van de CO2-uitstoot van een auto, is de meetmethode. Vroeger werd er altijd gebruik gemaakt van de NEDC-methode, maar deze bleek niet nauwkeurig genoeg. Daarom zal naar verwachting vanaf 1 juli 2020 gebruik gemaakt worden van de WLTP-methode, waar dan ook andere percentages bij horen.

Wanneer je bij ons een auto leaset, hoef je geen rekening te houden met de BPM. Dit hebben wij al voor je gedaan. Daarom zijn de prijzen per maand op onze website altijd inclusief BPM.

Vind hier je toekomstige auto

Zoeken
Generic filters

Wat verandert er op 1 januari 2020 met taxi’s en BPM?

Daar waar je in 2019 bij het kopen of leasen van een taxi de BPM kon terugvragen, kan dat vanaf 1 januari 2020 niet meer. Vroeger kon je met een formulier op de website van de belastingdienst aangeven dat je een personenauto die je had aangeschaft gebruikt als taxi. De belastingdienst stortte vervolgens het volledige betaalde BPM bedrag terug op je rekening. Vanaf 1 januari bestaat deze regeling niet meer, en moet je dus de BPM volledig zelf betalen als (ZZP-)taxiondernemer.

Wat de afschaffing van de BPM teruggave betekent voor ZZP taxichauffeurs

Het afschaffen van de BPM teruggave betekent in de eerste plaats dat het kopen of leasen van een taxi met BPM fors duurder wordt. Een populaire taxi is bijvoorbeeld een Mercedes-Benz C-Klasse op diesel. Hiervoor bedraagt de BPM ruim 9000 euro, wat neerkomt op ongeveer 20% van de fiscale waarde van de auto. Daar waar je bij de aanschaf van een C-Klasse vroeger dus 36.000 euro (zonder BPM) moest investeren, moet je vanaf 2020 45.000 euro investeren. En mocht je de taxi leasen (wat veel ZZP taxibedrijven doen), dan scheelt dit ruim 250 euro per maand (bij een looptijd van 36 maanden).

In de tweede plaats betekent deze afschaffing van de teruggave dat veel taxibedrijven op zoek zullen gaan naar taxi’s met een lage BPM. Ofwel: zuinige en schone auto’s. En daar is deze maatregel natuurlijk ook voor bedoeld: om ondernemers in de taxibranche te stimuleren auto’s te leasen of kopen die het milieu minder zwaar belasten.

Auto’s met lage BPM die interessant zijn als taxi vanaf 2020

Omdat de BPM hoofdzakelijk wordt bepaald aan de hand van de CO2-uitstoot van de auto, worden auto’s die weinig CO2 uitstoten een stuk interessanter als taxi. Dit betekent in de praktijk dat vooral elektrisch aangedreven en hybride auto’s aantrekkelijk zullen zijn, maar wil niet zeggen dat je benzine- en dieseluitvoeringen moet afschrijven. Deze zijn in aanschaf namelijk nog steeds goedkoper dan auto’s met een elektromotor, waardoor ze netto soms toch voordeliger zijn, ook al betaal je (iets) meer BPM. Ook zuinige en schone auto’s met een conventionele aandrijflijn zijn dus nog interessant als taxi. Hetzelfde geldt trouwens voor auto’s op waterstof: die stoten ook geen CO2 uit. Het is in Nederland echter nog slechts op weinig plaatsen mogelijk waterstof te tanken, dus dat is nu nog niet zo interessant.

Niet alle elektrische en hybride auto’s zijn even geschikt als taxi. Sommige zijn te duur, andere te klein of te oncomfortabel. Een Porsche Taycan is bijvoorbeeld een prachtige wagen, maar zal zichzelf moeilijk terugverdienen. Ook een Renault Zoë is mooi, maar veel te klein en onhandig om comfortabel personen mee te vervoeren.  

De beste taxi’s vanaf 2020 voldoen dus aan drie belangrijke kenmerken:

  • Ze hebben geen, of een lage CO2-uitstoot;
  • De auto’s zijn ruim en comfortabel;
  • De auto’s zijn betaalbaar.

Om je alvast op weg te helpen hebben we drie heel interessante taxi’s voor 2020 op een rijtje gezet:

Toyota Camry

De Toyota Camry is een hybride (zonder stekker) sedan, die zeer zuinig met brandstof omspringt (1 op 20 is haalbaar) en toch flink wat vermogen (218 pk gecombineerd) onder de motorkap heeft zitten. Wat de Camry bijzonder aantrekkelijk maakt als taxi is zijn royale, comfortabele binnenruimte en de lage BPM. De auto is net zo ruim als een Mercedes, maar produceert slechts 101 gram CO2 per kilometer, waardoor de BPM slechts 3644 euro bedraagt. Dit komt neer op net iets meer dan 100 euro per maand als je de auto voor drie jaar leaset.

Bekijk hier ons leaseaanbod voor de Toyota Camry.

Tesla Model 3

De Tesla Model 3 was het bestverkochte automodel in 2019. Vooral zakelijke rijders die de auto ook privé gebruiken profiteerden dat jaar nog van de zeer lage bijtelling die toen nog gold. Ook de BPM-vrijstelling droeg bij aan de populariteit van deze wagen. Die laatste geldt nog steeds, want de auto heeft een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer.

Hoewel de aankoopprijs van een Model 3 vergelijkbaar is met die van een goed uitgeruste C-Klasse (met BPM), is de auto qua gebruikskosten goedkoper. Wat de auto verder heel interessant maakt als taxi zijn de premium uitstraling, het hoge comfort, de zeer goede rijeigenschappen en de ruime bagageruimte.

Bekijk hier ons leaseaanbod voor de Tesla Model 3.

Skoda Octavia Combi

De Skoda Octavia Combi-uitvoering staat al jaren bekend als een kwalitatief zeer goede (want ruim en comfortabel) en budgetvriendelijke taxi. Dat zal ook in 2020 niet veranderen, want de auto heeft (mits voorzien van de lichtste benzinemotor) een keurige CO2-uitstoot van slechts 108 gram per kilometer, goed voor een bpm van 3.645 euro. Daarmee blijft de auto ook met de nieuwe regeling nog steeds flink goedkoper dan de meeste elektrische en hybride alternatieven.

Bekijk hier ons leaseaanbod voor de Skoda Octavia.

Wil je meer weten over waar je aan moet denken als je een taxi gaat leasen? Lees dan hier meer over de vier belangrijke keuzes bij een taxi leasen, of neem gratis en vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs voor meer informatie over taxi’s en BPM in 2020.

Advies nodig?

Neem contact op met ons